Inclusief incasseren

Invoned staat in contact met burgers, bedrijven en parkeerders. Wij streven naar inclusief incasseren; dat wil zeggen dat wij onze dienstverlening zo inrichten dat iedereen op een gelijke manier gebruik kan maken van de informatie en loketfunctie van Invoned en wij iedereen op een gelijke manier behandelen.


Duidelijke, actieve en begrijpelijke taal

Iedere belastingschuldige wil weten waarom, hoeveel en wanneer er belasting betaald moet worden. Invoned schrijft in actieve en begrijpelijke taal. Zo zorgen we dat de boodschap overkomt. Uit onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de bevolking teksten op B1 niveau begrijpt. Daarom gebruiken wij actieve zinnen om precies aan te geven wie wat moet doen. We houden boodschappen begrijpelijk door in ‘gewone’ taal te schrijven, gericht op de ontvanger.


Taal

Ook een vertaalbeleid hoort bij inclusief incasseren. Ons uitgangspunt is om altijd te vertalen naar de landstaal waar de belastingschuldige woont. Vooral bij parkeerders is het aantal Poolse, Duitse en Belgische belastingschuldigen groot. Door deze groepen in de eigen taal te benaderen wordt de boodschap begrepen en geven wij uitvoering aan het gelijkheidsbeginsel.


Toegankelijk en benaderbaar

Alle medewerkers van Invoned zijn gemakkelijk benaderbaar en staan open voor wat belastingschuldigen te zeggen hebben. We helpen graag aan de telefoon, online, per e-mail, brief en aan de deur. We gaan met wederzijds respect met elkaar in gesprek. We leggen duidelijk uit en maken heldere afspraken voor de betaling.


Digitale toegankelijkheid

Iedereen moet faciliteiten op dezelfde manier kunnen gebruiken. Een kwart van de Nederlandse bevolking heeft één of meerdere beperkingen. Denk aan mensen die doof of slechthorend zijn, blind of slechtziend, kleurenblind of dyslectisch zijn. Er zijn standaarden ontwikkeld die helpen om een website toegankelijk te maken voor iedereen. Invoned doet al het mogelijke om aan alle standaarden te voldoen.


Transparante werkwijze

Invoned werkt volledig transparant. Wij doen ons werk uiterst zorgvuldig en met aandacht voor de persoon. Alle informatie die heeft geleid tot beslissingen binnen het invorderingstraject zijn opgeslagen in het invorderingsdossier. Belastingschuldigen mogen erop vertrouwen dat wij objectief en op basis van feitelijke informatie invorderen. Wij staan altijd open voor vragen en toelichtingen. Waar mogelijk, kondigen wij nieuwe maatregelen of bezoeken van de deurwaarder aan, op basis van nieuwe informatie. Opdrachtgevers kunnen altijd inloggen op het portaal waarin zij al onze informatie en acties real-time kunnen volgen.


Verbindende loketfunctie

Invoned is onafhankelijk in de uitvoering van invorderingswerkzaamheden en het inzetten van eventuele noodzakelijk invorderingsmaatregelen. Wij bewegen letterlijk middenin de samenleving en weten wat er speelt in de maatschappij. Wij verstrekken informatie aan belastingschuldigen en hun hulpverleners en kunnen doorverwijzen naar (hulpverlenende) instanties waar dat nodig is. Wij zijn in staat om in korte tijd de financiële draagkracht van een belastingschuldige in kaart te brengen om zo ondersteuning op maat te bieden.